Perhentian och Kapas

Var ett tag sen man skrev, har varit ute pa oar med daligt, dyrt eller inget internet! Men det har varit toppen!!

Tog oss upp med buss till Perhentian islands och kom precis till sista baten ut, (hm??) betalde mycket for att komma ut till on och ytterligare lite for at komma fran baten till stranden med en taxibat, men men, kan ju inte gora sa mycket.. Hittade en plats att bo och sprang genom regnet och at.
Superskont att komma till en strand igen, med vit sand och turkost vatten, underbart, men tyvarr sa blir det lite forfulat av erosion och fula byggnader.
vi hade oansett bestamt oss for att agna tiden at dykning och vi gjorde tva dyk, bada helt ok, skont att komma i vattnet igen!! annrs tog vi det mest lugnt och lag i det turkosa vattnet. Otroligt anstrangande!!

Efter tre dagar pa Perhentian sa lyckades vi ta oss med lokal buss ner till Marang och Pulau Kapas. Hade egentligen planer pa Redang men andrade oss i sista sekunden. Tur var det!!
Kapas ar en liten o dit det inte aker sa manga turister, en del dagsgaster och sa men annars ar det valdigt lugnt. Vi gick langs stranden for att hitta Lighthouse och blev varmt valkomnade av en australiensk tjej, Sara, och fick varsin sang i dormet.
Det ar en gammal helicopterpilot (Captain ar namnet han gar under..) som varit bade i marinen och jobbat offshore som ager stallet och har det som hans pensionsplats. Man bor alltsa som hemma hos honom och eftersom det ar sa litet sa blir det som en familj. Han ar som en pappa for alla och de tva malaysiska killarna som  jobbar hos honom, Cali och asaari ar som han riktiga soner. Varje kvall serverades gemensam middag, supergod! Sa, den senaste veckan har vi bara gjort ingenting, pratat med captain och de tva killarna och den australienska tjejen som jobbar dar och lite folk som kommit och gatt. Hort massa galna(och under baltet) historier av captain, tagit en kajaktur och tittat pa smaskoldpaddor i Turtle sanctuarit snorklat, legat pa en odestrand, helt sjalva, foljt med in till fastlandet och provianterat, spelat beachvolleyboll, legat i vattnet, last, simmat, gungat i hangmattan, dykt, tyvarr inte jattebra, men vi sag en skoldpadda sa det var anda ok! Helt enkelt haft det helt underbart! var riktigt sorgligt att aka darifran och det ar ju inte helt olockande nar capt sa att vi kunde komma tillbaka nar som helst och jobba hos honom...

Just det!! Appropa Skoldpadda! Forsta kvallen sa ringde det en snubbe till capt och sa att nu hade en skoldpadda kommit upp pa stranden langre bort och borjat lagga agg. Vi fick aka med och titta for 20 rm!! Sjukt haftigt!! till och med batfarden dit var bra, en liten motorbat, svart vatten och alldeles stjarnklart. nar man sen far se en jattestor greenturtle lagga agg ar ju kvallen fullandad. Once in a lifetime!

Nu ar vi pa vag till tioman islands, hade en plan om att ta en nattbuss soderut ikvall men nar vi kom till busstationen i Terenganu sa var det fullt. typiskt!!! sa nu far vi spendera en natt har och ta en buss i morgon istallet. Bor pa en skabbigt litet hotel med konstiga tanter nara busstationen, plus att vi kunde komma till ett vettigt internet och styra upp lite grejer.

Nu borjar tiden pa resan rinna ut och det hander att man far panikangestattacker nar man tanker pa att komma hem. Kommer bli svart att inte leva det livet vi lever nu. Vi har andrat hemresan lite, vi kommer aka hem den 6 juni (komme rtill sthlm 7juni pa morgonen) fran Manila istallet for Bali. Var sjukt billigt att boka om och vi fick en battre rutt, slipper atta timmar i Quatar, sa det kanns bra. Aven om vi var tvugna att ta nagra ol nar vi hade pratat med STA och fixat hemresan...

Vi var pavag ut med dykbaten i Perhentian, det var klarbla himmel och havet var lugnt och han korde valdigt fort. Massa vind i haret och nar han svangde runt en liten kobbe sag man ner i det turkosa vattnet som var alldeles klart. Och veta att man skulle ner i det vattnet och dyka. Adrenalin Adrenalin och livet ar toppen!! Hur ska man nagonsin kunna ga tillbaka till hur livet var innan???

Halong Bay, Hanoi och Kuala Lumpur

Var plan for Halong bay var att ta oss till hamnen och haffa en bat dar eftrsom det ar ganska dyrt med turer ut i bayen. hm, vi gick och gick och gick, och tillslut sprang vi pa en kille som sa att han hade en bat och kudne ta med oss for ett ok pris. Toppen! Fick till och med tid att ata frukost:)
Tyvarr ar det lite fel sasong att aka ut i Halong bay eftersom det ar helt tackt i dimma och det regna en del nu, men vi kan verkligen tanka oss hur fint det ar i fitn vader. Lite liknande El Nido i Filippinerna med hoga kalkstensoar overallt. Vi akte en jatte fin bat, en av de typ 400 st som fanns i hamnen och fick varsta lyxlunchen, sa fin mat hat vi inte sett pa lange... Sen akte vi till en gigantisk grotta som var 200 m lang och 20 m hog. Valdigt haftig faktiskt. Sen var tydligen var tur slut och vi lamnade de som skulle overnatta pa baten, verkade forovrigt jattemysigt, och bytte bat. Sen tog det en massa tid att ta sig tillbaka med baten som gick i snigelfalt genom dimman. Sakert jattefint i solsken, men men..
Magarna var iallfall i battre form, forrutom att ja, nar man tar diareepiller sa blir det ju motsatt effekt.. men battre det!! :)

Nasta dag tog vi en betydligt battre bussfard tillbaka till Hanoi och hittade ett fint litet dorm att bo i. satte oss i ett gathorn kantrat med olsttallen dar de salger den lokaltbryggda olen Bia Hoi, smakade usch sa vi atergick till Tiger istallet. Trevligt stalle iallfall.
Nasta dag avr det dags for sightseeing och vi tog en mototaxi till Ho Chi Minh museum, skumt museum med massa modern konst som skulle symbolisera de saker han gjorde och stod for. Vi vill mest veta vad han gjorde och allt eftersom han verkar ha varit valdigt viktig i Vietnam, men vi fick inte veta sa mycket... Forsokte ta en taxi vidare till ett tempel, blev luarde och korda till helt fel stalle dar vi irrade omkring ett tag innan vi tog en til mototaxi till ratt stalle. Fick en lunch pa en restaurang som hade training programms for ungdomar sa att de kudne bli kockar. Svindyrt, men vi hade ju inet rikrigt firat min fodelsedag sa det var bra.Tyvarr var maten sadar, och an en gang konstaterade vi att gatumat alltid ar battre. Sag kvinnomuseet ocksa som var om alla kvinnor som kampade i Vietnamkriget. Varsta kvinnororelsen!

Forsov oss nastan till flyget, eller jag stangde av alarmet, menhann iallafall och kom helskinande till Kuala lumpus, och tog buss och tunnelbana (!) in till stan dar Jonas och Sandra motte oss! Jattekul att traffa dom och vi spelade en massa kort och delade erfarenheter pa kvallen.

Idag har vi varit och atit kottbullar pa IKEA!! Ett bra aventyr och konstigt att glida omkring pa Ikea, kandes som att vara hemma. Kottbullarna smakade inte riktigt som hemma och potatisen var lite hard, men det avr bra anda. Fick ova lite att ata med kniv och gaffel, nagot som man totalt glomt bort hur man gor nu...

Nu ska vi snart ga och ata och sen i morgon aker Jonas och Sandra till Filippinerna och vi till Perhenthian islands. Ska bli skoj, och vi hoppas pa en massa dykning!!!

Hoppas varsolen skiner pa er!!
kramar
Sovbuss i Vietnam

sanna med olen pa ett litet olstalle i Nha Trang

Risodling i Nha trang

Vattenfallet i Nha Trang

Hoi An

My son i Hoi an

Tvunget att posa med fallosen:)

Hamnen vid Halong Bay

Halong Bay

sanna som vendorlady i Hanoi

Ikea!!!

Stockoholm stockholm stad i varlden...

KOTBULLAR!!!!

Nha Trang, Hoi an, fodelsedag och ond mage

Sa dykningen i Nha Trang hadne inte. Bade jag och sanna kande oss riktigt risiga nar vi kom dit sa vi bestamde oss for att vanta till malaysia. Typiskt att vi blir daliga precis nar vi ska dyka.. men men.
Nah Trang i ovrigt var en ganska trist palt med en trakig strand och inge speciella trevliga stallen att hanga pa. Vi traffade en mexicansk kille och en belgisk kille som vi hangde lite med och tog en motorcykel tur med till ett vattenfall( som vi kom fram till efter mycket felkorning). Hann precis med att slanga i oss lite ris innan bussen till Hoi an gick. En nattbuss till och vi var framme!

Hoi an var jattemysigt, enliten stad med tusentals skradderier. Vi vandrade mest runt, jag har varit dalig de senaste dagarna, kant mig hangig och haft huvudverk sa vi tog det lite lugnt. Tills dagen innan min fodelsedag som vi festade in och gick och la oss sent for att sen ga upp tva timmar senare och aka ivag pa en tur till My Son templen och sen snabbt, igen, kopa en smorgas och hasta oss pa bussen till Hanoi. Vid bytet i Hue at vi ytterligare in macka, som visade sig vara en dum grej...
Mitt i natten var jag tvungen att stoppa bussen och utratta behov i ett dike.. hm, upplevelse... pa nasta buss idag sa fick jag an en gang overtala busschaufforen att stanna. Efter det verkade det vara over, men da var det sannas tur. Hon hann precis halal sig tills vi blev avslappta i ett vagskal och da fick hon dra sig tillbaka till ett dike hon ocksa. Japp. Det var LIndaas fodelsedag och dagen efter:) Vi far helt enkelt ta och fira en annan gang!!

Nu ar vi iallafall i Halong Bay, vi ska forsoka ta oss ut med bat i morgon pa nagot satt och se detta stalle som ska vara jattefint. Vadret ar tyvarr lite daligt sa vi hoppas att det blir battre sa at vi kan se nagot i morgon.

Snart ar vi fardiga med Vietnam, har varit helt ok, men en blandad upplevlse. Men det var vaaldigt god mat i Hoi an, nagot som vi kommer komma ihag lange! Mycket moppeakning vilket ar bade skont och kul! Mera mera!! Fick just veta att Jonas och Sandra vantar i Kuala Lumpur pa oss, ska bli kul att traffa dem och hora hur de har haft det. Ser fram emot Malaysia och kanske att ha lite mer tid och ta det lite lugnare ett tag!

Tack alla som har grattat mig!! och tack ni andra for att ni laser!!!

kramar

Fran stranden till massmord, krigshistoria och Saigon

Plotsligt hade det gatt sex dagar i Sihanoukville och vi bestamde oss for att ta oss till Phenom phen efter en behovlig strand"semeset" fran resandet ett tag. Gjorde inte mycket mer an att ligga pa stranden pa dagen och dricka ol pa kvallen. Skont! Det enda produktiva vi gjorde var att besoka en organisation som jobbade med barnen och lat dem mala och ocksa fa lite utbildning. Meningen med projektet ar att fa barnen bort fran stranden dar de gar omrking och saljer det armband, frukt osv. De hade iallfall satt upp en liten teater och dansade och sjong och efterat fick man mojlighet att kopa deras malningar. Vi kopte en varsin och bidrog lite!! Kandes bra!

Turen till phenom ohen gick bra och vi kom frma ordentligt. Dagen efter tog vi oss till The Killing fields och fangelset som manniskorna blev torterade pa innan de blev dodade vid the killing fields. Hela dagen var en historielektion i Kambodia blodiga historia om Pol Pot och Khmer rouge. Sjukt hemskt! Man fattar ainte att det kunde handa, sa kort efter forintelsen i Europa. Och det ar sjukt att veta att det var sa kort tid sedan. Rattegangar mot Khmer rouge medlemmar ar ju fortfarande nyheter har... Efter en tung dag sa fick vi oss lite mat och somnade gott trots allt.

Sa vidare mot Vietnam, gransovergangen gick hur smidigt som helst och vi hittade bra och relativt billigt boende i Saigon. Idag har vi varit och tittat pa ett tempel for en religion som jag inet komme rihag namnet pa(ops) men ar en sorts samlingsreligion av Buddism, taoism och katolisism. Skummaste arkitekturen var det iallfall, sag mest ut att hora hemma i lustiga huset.
Sen akte vi vidare till Cu chi och tittade pa de tunnlar som Cu chi gerillan anvande i kriget mot USA. Massa historia, men valdigt intressant. Vi inser att man inte vet mycket om det som hant har borta, och att manga fortfarande lever med slaktningar som har dott i kriget. Det finn ju ocksa Manga minor kvar som fortfarande skadar manniskor. Men det ar validgt intressant och man far en annan bild av folket och landet nar man far veta mer om allt som har hant.

I morgon ska vi gar omkring lite i Saigon, som for ovrigt ar en valdigt trevlig stad men tusentals av motorcyklar, Helt galet!!
Sen ska vi aka upp till nathrang, som ar den stora turistorten, men vi aker dit for att forhoppningsvis fa lite dyking, et var alltfor langesen!!!

ta hand om er dar hemma!!
 Batar pa Mekongriver i Laos

Angkor wat

Naturen tar over manniskans strukturer

Livet pa luffen!

Massa lek med barn pa stranden. Barnen borde ju egentligen sova eftersom det ar SENT! Men tyvarr sa utnyttjar foraldrarna barnen sa att folk ska leka med dem och sen ge dem pengar... valdigt sota iallfall!

Beachhang pa Boozecruisen i Sihanoukville

Barnens show!

Templet av den okanda religionen

hemlig lucka i cu chu tunnlarna