El Nido fortfarande...

Fortfarande i El Nido. Nog ett av varldens finaste stallen, men tyvarr ar det inte darfor vi stannat sa lange. Sanna har blivit sjuk, hon har gatt med en liten forlylningskanlsa ett tag men efter vi dok for ca fyra fem dagar senblev hon jattedalig. Hon har haft feber sen dess. Har besokt doktorn i byn och hon har fatt medicin och hon har blivit battre men har fortfarande lite feber. Tyvarr finns det inget sjukhus har i El Nido och de kan inte gora alla tester har sa snart mast evi till Puerto Princessa for att fa veta vad som ar fel. Jag hoppas verkligen att det inet ar dengue eller nat sadant.. vem vet, kanske jag far fortsatta sjalv da... Jattetrakigt iallfall. Jag har lekt sjuksyster de senaste dagarna och forsokt att sysselsatta mig med saker. Som tur ar blev vi vanner med nagra finska killar och nagra locals som jag har hangt en del med. Men det ar ganska traktigt att vara sjalv annars.

Iallfall, sen sist har vi tagit en till tur ut till oarna. tyvarr sa hade vi inte lika tur med vadret denhar gangen, och egentligen borde vi val inte akt alls eftersom vagorna var for stora for den lilla bat vi var i.. men iallafall, vi fick lite sol och lite regn och tror att vi akte forbi den strand dar de spelar in Robinson. Japp. Tv-stars:)
Dagen efter tog vi oss ut och dok, ar ganska lite stora djur har i filippinerna men vi sag iallafall en skoldpadda och en napoleon. Men det ar massa fina koraller och smafisk sa aven om det inte var toppdyk sa var det bra!! De gick bra for sanna ocksa sa det var kul!

Grejern har i El Nido ar iallfall att typ varenda restaurang har live-band. Valdigt mysigt och vissa ar faktiskt riktigt bra. Har blivit kompis med nagra killar som spelar pa den ena restaurangen och de ar supertrevliga och riktigt duktiga.
Jag har ju varit tvungen att ta mig ut lite pa egen hand nu nar sanna varit sjuk och det ar lite spannande, aven om det inte riktigt ar mig grej sa ar det ganska nyttigt. Aven om man kommer ensam till ett stalle sa sliper man sallan sitta ensam en langre tid. Sa jag brukar ga och satta mig och lyssna nar killarna spelar och se vart kvallen tar mig..:) ikvall bli rdte dock sangen, ar sjukt trott av nagon anleding!
Idag var jag sjukt less och uttrakad eftersom jag inte gjort nagot pa manga dagar. Sprang pa en israel som jag lart kanna tidigare och han var pavag till en annan strAND 20 min promenad bort. Foljde med honom dit och det ar sa sjukt fint!! El Nido ar ganska exploaterat men bara ett stenkast bort sa finns sjukt fina odestrander. Helt otroligt. Jag vagar inte ens tanka tanken hur det kommer se ut om fem ar.. Men en av stranderna ar till salu.. perfect place for a resort. Nagra bungalows och en liten restaurang..  Nagon som ar sugen pa att investera?????? :D Hade ju varit livet! Pappa, har kan du ju bli pensionar och trivas valdigt bra :) Skulle latt kunna tanka  mig att stanna har.

Forresten, vi har flyttat till ett riktigt lyxigt stalle nu... hehe, eller inte. Valdigt billigt och trevliga flk men vi duschar fran en tunna med vatten. Men det ar ju bra, sparar vatten och grejer. Far det viktigast rent ocksa:)

I morgon blir nog sista dagen har sen ska vi forsoka reda ut Sanna i Puerto Princessa. Kanns trakigt att aka, har har jag iallfall vanner jag kan hanga med medans sanna sover hela dagarna... Men jag hoppas att vi kan fa henne frisk sa att vi kan fortsatta snart!

Ta hand om er dar hemma sa tar jag hand om Sanna och mig sjalv sa gott det gar!
Kramar

Massa bilder och ett underbart liv!

Sanae efter sista dyket pa kursen. Nycertad!!!!!

Stranden pa Koh Tao. Chalok Baan kao (eller nat liknande...)

Dykcentret Sunshine divers.

Var van Dije pa reaggeabaren pa Koh Tao.

Sanae Kee och jag under var tempelutflykt.

Cocos fireshow

Det ar roligt att aka tuk.tuk i Bangkok!! Pa vag ut till vulkanen i snygga flytvastar!

Sanae och Mike uppe vid kratern. Kratern.

Islandhopping i El Nido. Sjukt bra dag! Fint vader, otroligt De filmar robinsson bland dessa oarna och i den lilla
fina oar och bra snorkling, och mycket god grillad fisk till Lagunen byggde de upp for nan sorts tavling.. Men det ar
lunch. och allt till backpacker priset 100 kr. toppen! synd for de forstor mcyket av det vackra...

Som ni ser sa har vi det inte alltfor daligt.. Jatte fin strand "The secret lagoon". Vi klattrade in genom ett hal i berget
dar vi at lunch och snorklade, massa fisk, och inte bara vid lagvatten och kom in till en liten lagun helt instangdt
de "vanliga" fiskarna utan aven de man sallan ser. mellan hoga kalkstensberg. Haftigt!

Massa fiskar!!! Det har ar min utsikt just nu....

At andra hallet... nej, livet ar inet sa jobbigt for tillfallet:)

Ja, det var en lite snapshot fran de sensaste veckorna. Vi ar som sagt I El Nido nu och ska ta oss ut och dyka i morgon, sen tror jag att det blir en till islandhopping tur dagen efter. det var alldeles for fint och prisvart for att inte gora igen!

Vi bor lite skumt, pa ett stalle dar alla lastbilschaffisar bor som kommer med varoro och sant. stallet ar alltsa fullt av filippinska unga man som bara hanger runt... har om natten hade vi publik nar vi borstade tanderna.. nagra andra turister bor dar ocksa, som tur ar men det ar som att campa. Vi bor i en barrackliknade byggnad i ett rum med en dubbelsang, endast tunna vaggar skiljer rummen at och vi har val 20 m till toalett och dusch. El ar lite sporadiskt. ska visst ha det hela natten men igar fick vi klara oss med oljelampa. Men det ar ju helt underbart att sta och borsta tanderna under stjarnhimlen...
det ar helt sjukt att vara ute pa en sanhar resa, kan inte ens saga hur bra det ar, och hur osannolika det kanns att komam hem och leva ett vanligt liv... :) men det ar ju langt kvar tills dess. Vi har varit ute exakt i tva manader nu och har fyra kvar!! Men det har ar det jag alltid har langtat efter...

Nu haller jag pa att svettas ihjal, ar galet varmt idag! Dags att bada!!!!
kramar pa er!

Manilla-Palawan

Ok, Manilla blev valdigt mycket battre an vi vantat. Sannas arbetskamrat ar tydligen gift med en filippinsk tjej som har sin bror i Manilla. Vi traffade honom och  gick faktiskt ut med honom, hans flickvan och deras kompisar. Valdigt kul! Det har vi inte direkt vagat oss pa sjalva! Tyvarr var vi tvugna att ga upp supertidigt for att checka ut fran hotellet och byta hotell dagen efter, san miguelolen fungerade konstigt och vi var sjukt bakis trots att vi bara druckit tre fyra ol.. Iallfall hittade vi boende ovanpa en austrliensisk bar i narheten och vi kunde slappna av lite...

Nar vi sovit i nagra timmar blev vi upphamtade av Allans (brorsan till frun) kompis Mike och vi och Allan och hans tjej akte pa en utflyckt till varldens minsta vulkan, ca tre timmar fran Manilla. En battur (tyvarr lite dyr) och en lagom anstrangande trekking senare var vi uppe vid kratern. Coolt! Kandes ocksa bra att vi var dem som var i bast form av de vi var med:D trots vart slappa liv de senaste tva manaderna... En mycket bra dag som tyvarr formorkades av lite pengatrubbel da vi inte fick ut pengar fran automaten och lite oklarheter om vem som skulle betala vad osv. Men allt i allt en bra dag! Fick nagra nya vanner i Manilla ocksa, alltid bra att ha:)

Dagen efter akte vi till flygplatsen och tog ett flyg till Palawan, borjade knapra malariapiller som jag tror far mig somnlos om natterna, och hittade ett mysigt stalle att bo pa. Luffade runt lite i staden, och utokade visumet, gick smidigt och bra och vi fick ett papper pa att vi inte var svartlistade i filippinerna. Bra det. Men vi var trotta pa stader efter Bangkok och Manilla och orkade inte utforska Puerto Princessa alltfor mycket. I morse gick vi upp super tidigt, lyckades fa en pankaka pa hotellet och tog en tricycle (laddar upp bild senare, ett fordon gjort av en motorcykel och nan sortssidovagn.. ) till buss terminalen for att aka till El Nido. De sa pa turistkontoret att det skulle kosta 600 pesos men nar vi kom dit sa var visst pricet 350... hm, bra bra, men jag antar att det finns en annan buss soma r i battre skick an den vi akte. Inga fonser och ingen dorr och ganska sma bankar, som man kan tanka var gjorda for tva och en halv person men som skulle rymma tre. som tur var sa var det inte fullt hela vagen. Men det var helt galet anda. Packningen pa taket och folk i bussen med bade kycklingar och annat. Bussen korde dessutom som en galning, iallfall i neforsbackarna for nar det gick uppfor kom vi knappt upp... Jaja, det ar helt ok faktiskt. Stannade tva ganger sa vi kunde kopa mat  och tracka pa benen lite och sen fortsatte det. Allt blev superdammigt eftersom det till storsta delen av vagen var grusvag genom regnskog och allmant out of nowhere.
Kom iallfall fram efter 6,5 h, lite ont i rumpan men annars madde vi bra. Det stallet vi kommit till verkar ju inte helt fel sa det finns inget att klaga pa:) en lagom lang strand med en liten by bakom. En skargard utanfor som sags innehalla det mesta. har blivit van med en kanadensisk skadespelare och ska aka pa en island-hoppingtour med honom i morgon tror vi. Sen hoppas vi pa att Sannas forkylning forsvinner sa vi kan dyka. Ar saaa sugen!!!!!

Nu ska det blir skont att duscha av sig dammet lite...

Tack forresten for alla fina kommentarer fran er dar hemma! Ar jatteroligt att hora hur ni har det och hur det ar i Sverige... Hor garna mer om det ar nagon som vill beratta:)

Kramar pa er!

Koh Tao, Koh Tao, Koh Tao och tillslut Filippinerna...

Ja, nu var det ett tag sen man skrev... Var plan var ju att var pa Koh Tao i fyra fem dagar sa att Sanna fick ta sitt dykcert och sen aka vidare mot filippinerna. Det hande inte riktigt.

Vi hamnade pa Sunshine  pa den nast storsta stranden pa koh Tao och dog i stort sett den forsta dagen efter batturen och manga uttrottande dagar pa Koh phangnan.
Dagen efter borjade iallfall Sanna ta dykcert, hon hade tur och de var bara tva tjejer i gruppen. Jag foljde med till poolen, (pa ban's diving by the way, som ser typ helt annorlunda ut an vad det gjorde nar vi var dar forra gangen..) och gjorde uppfriskningsdyk. Allt gick fint och sen kunde jag helt enkelt inte motsta att ta advanced kursen... Ja, sa nu ar sanna certifierad och jag ar advanced diver. Sunshine ar jattebra och jag kan verkligen rekommendera det!
    Det var iallafall sjukt kul att dyka och Sanna blev fast i det ocksa sa det kanns sjukt bra! Hade koll pa det mesta och det kanns superskont! Gjorde ett nattdyk ocksa, var valdigt nervos innan med det var jattehaftigt! Inte sa laskigt alls nar man kom ner under vattnet. Sag en del stora barracudor och en stor bluespotted ray. Riktigt bra avslut pa advancedkursen!

Efter vara kurser var fardiga sa tog vi det lugnt i nan dag, sen borjade vi fundera.. men ja, vad ska jag saga det ar svart att lamna koh tao och Sunshine. Supermysig strand, massa mysiga barer pa stranen skona folk som jobbar i dem och runt omkring. Sa vi stannade helt enkelt kvar lite lange an planerat! Har bott i 14 dagar i en mysig bungalow nara stranden och bara tagit det lugnt. Tog en snorkeltur en dag, var val sadarvart, ar sjukt mycket roligare att dyka, men vi fick se on lite mer iallfall. En tur in til Saireebeach, den storsta stranden, insag att vi hade det mycket battre pa chalok baan kao!

Efter mycket provande av restauranger, och de flesta valdigt daliga faktiskt, sa hittade vi Tropicana dar maten nastan ALLTID ar god och saklart blev vi vanner med de som arbetar dar. Kee, en av dem, tog med oss nar han akte til templet och vi fick lite boner fran buddhamunkarna och vi hade med oss sjukt mycket mat och grejer som vi gav till dem.

Pa kvallarna satt vi oftast pa easybar, precis vi vattnet och drack chang, drinkar eller fruktshakes... supernice:) Nastan varje stalle har sin egen eldshow.. valdigt mysigt att sitta och titta pa det pa kvallarna. Blev iallfall van med Coco (dom har sa bra nicknames, men det ar tur for han hette egentligen typ nithao eller nat som man aldrig skulle komma ihag..) han som gjorde eldshown pa Easybar och blev medbjudna hem for at se pa film hos honom. Trevligt!
      Alla som jobbade pa baren och i restaurangen kom fran Burma. Det var valdigt svart att fa ut ur dem varfor de kom till Thailand for att jobba, men tror det har nagot med att de maste in i militartjanst i Burma. Det ville inte riktigt prata om anledningen till det. Iallfall kom dom dit, fick mat och boende och lon och jobbade i baren varje dag.
Det ar sa latt att bli vanner med folk och det ar superkul! Blev vanner med dem pa rastabaren ocksa, dar forovrigt Jonas Thailandska lookalike jobbade... hehe. Die larde sanna nagra anvandbara fraser pa thai, t.ex, jag ar vacker, varfor inte? Det tyckte han var en valdigt viktigt fras att kunna...hm. :D

At de godaste bananapancakes dar ocksa... mums! En kille hade sitt pankaksstand pa sidan av sin moppe och gjorde pankakor med det innehall man ville ha, Det var en hel show eftersom han kastade och snurrrade pankakor och stekspadar hit och dit under tiden han lagade pankakan. Den pankakan var to die for!!!! Kolla in Crazy pancakeman pa youtube....http://www.youtube.com/watch?v=1sMEfuSCpUQ
Tillslut borjade visumtiden rinna ut och vi var tvugna att ta oss darifran, men vi hade nog kunnat stanna dar for alltid.
Det var sjukt trist att aka darifran... Det var vart lilla heaven! Nog for att det ar en charm i att aka runt och se mycket och manga olika stallen sa ar det ocksa otrligt kul att stanna till pa ett stalle och lara kanna manniskorn dar. Man lar sig minst lika mycket pa det. Vi hoppas att komma tillbaka till Ko Tao, nu har man ju fatt masa vanner nar.. men det finns ju mycker mer att se i thailand! Och det kanns som om att tiden rinner ifran oss. Det har ju gatt tva mandare redan och vi har sett tva lander! jaja vi har ju flyttbara biljetter...:)

Vi tog iallfall baten den 14 upp mot Bangkok, tog sjosjukepiller den har gangen, det var tur for det var hoga vagor den har gangen ocksa. Kom till bankok och hittade en billigt hotell och lyckades ocksa hitta Sandra och Jonas som precis paborjat sin resa. Vi spenderade tva dagar med dem i och gjorde lite sightseeing i Bangkok, bl.a chinatown och nagra av det stora shoppingcentren.
Vi hjalpte dem att fixa biljett ner till Koh Tao (sjukt avundsjuk pa att det har det skona kvar:)), tog dem till samma stalle som vi kopte biljett pa och fick lite rabatt for att hon kande igen oss, bra bra, en san van ar alltid fint att ha. Bangkok ar ju liksom utgangspunken till manga av vara destinationer som det ser ut nu.
Vinkade av Jonas och Sandra och tog bussen till flygplatsen dar allt gick relativt bra, forrutom att vi inte kopt en utresa fran filippinerna, det var man tydligen tvungen at ha for att fa komma in i landet. Vi har inte last det nanstans men men, kom billigt undan iallfall. Men vi misstanker att vi anda blev lite lurade eftersom de inte alls fragde efter det nar vi kom till Filippinerna...

Nu ar vi iallfall i Manilla, som vi hort mycket ont om, men det verkar ok. Vart hotell kanns sakert och ligger bra sa jag tror det har kan bli bra! Ska forskoka fa ett langre visa nu sen bar det av ut mot oarna, dykning, sol och bad! Har redan markt att filippinerna ar avsevart billigare an Thailand, som anda ar ganska dyrt i asiatiska matt matt, och det kanns ju toppen!!! Att man desutom ser fina bilder pa vita strander och bra dykning gor ju att det finns hopp om en fin vistelse i filippinerna ocksa!

Jepp, nu ska vi ut och ta en titt pa Manilla.
Ta hand om er dar hemma allesammans!!!
kramar
Linda

GOTT NYTT AR!

Ja dasa, vi stannade visst till idag pa koh phangnan och fick skaka loss festsuget lite. Har haft en massa skoj och nu har vi sett den beromda festen ocksa!! och festat i fyra dagar paraken. Inga missoden och vi har alla ben och armar kvar! Men slitna!!!

Har blivit kompisar med nagra natives har ocksa, Tauerarkillar,men nej, inga tatueringar an!!! Festade en dag med dem,asiater tal lite alkohol ar resultatet av det... men det var skoj anda:)
Hangt en massa med Bonnie och tjejerna och atit varierande goda middagar. Vi har helt enkelt haft en liten semester pa semestern kan man saga. Har varit sjukt skont att stanna salange pa ett stalle aven om det inte har blivit sa mycket vila.. Tyvarr har planer pa att se on bade fran bat och moppe installda, for vi har faktiskt haft ganska daligt vader den sista veckan och ar det fortfarande. Borjar bli riktigt trakigt...

Stan har fyllts pa ganska bra de senaste dagarna innan nyar och vi var sjukt glada att ha boende for tillslut sag man folkga omkring halvt desperata med sin packning utan att hitta nanstans att bo... Traffade tva killar fran skara en kval pa stranden som fatt boende langt bort och vi lat dem lagga vaskorna hos oss for att leta boende, dom hade tur iallfall och lyckades hitta ett stalle.
Pa nyarsafton tyckte vi inte att det var vart att ga upp forran kl halv tva eftesom det sporegnade  Tog ett beslut om en gemensam nyarsmiddag med tjejerna, Bonnies klasskompis och hans kompis och killarna fran skara och vi slutade upp med att bli 11 st. God mat, trevligt sallskap och sen tog vi oss tillstranden for att prova lite buckets ( som jag kontrade med mammmas vinprovning..) sjukt mycket folk!!!!! Och helt galet,  men vi hade iallfall skitkul! Dansade en massa och firade nyaret:D

Idag har vi, alltfor trotta tagit oss upp for att ta en bat kl  11 till Koh Tao. Det daliga vadret inefattar ocksa blast och batresan var nagot av den varsta. Typ alla lag och spydde, inklusive jag. Otrevligt som fasen, men vi ar glada att vi inte ska ta nattbaten i sex timmar till fastlandet som skarakillarna ska... puh.

nu sk avi iallfall ta det valdligt lugnt pa koh Tao och sanna ska ta sitt dykcert. Vi hoppas pa battre vader och batre dykforhallanden bara. men det ar sjukt skont att kommahit nu efter nastan en vecka i Haadrin,pa typ tenneriffa festande. Eller vad man nu ska kalla det. Ska bli sjukt skont att ta det lugnt nu iallfall!

Gott nytt ar till er alla!!!
kramar

Jag och kusin vitamin pa nyar
nyars fina:)

nyars middag

Jag och skarapojkarna (David och Tony)

Nyarsafton pa koh phangan
partystranden
Sanna och David

BILDER FRAN SANNAS KAMERA: ( om ni villtitta pa fler av hennes bilder och lasa vad hon skrivit sa ga in pa www.resedagboken.se och sok pa resa Way out east)
Taj mahal

Julafton

Julmiddag

sanna och Charlie pa guys bar